Alle reizen in één overzicht, Uitgebreide reisgids, Nieuws & achtergronden


Siam Paragon in Bangkok meest ‘geïnstagramde’ plek in 2013

Siam Paragon in Bangkok meest ‘geïnstagramde’ plek in 2013

De fotodeel-app Instagram is één van de populairste social media apps van dit moment. Onlangs stelde het Amerikaanse bedrijf een lijst op van de meest ‘geïnstagramde’ plekken in 2013 en voor het tweede jaar op rij staat hierin een bestemming uit Bangkok op nummer één.


Het gigantische winkelcentrum Siam Paragon stond vorig jaar nog op nummer twee in de lijst, achter de internationale luchthaven Suvarnabhumi Airport, maar verslaat dit jaar plekken als Times Square in New York en Disneyland in Californië, met een nummer één positie in de lijst. Dit jaar is Suvarnabhumi Airport terug te vinden op de negende positie in de lijst. Ook als het gaat om steden is Bangkok de op één na populairste stad voor Instagram, vlak na New York.

Siam Paragon

Siam Paragon is het op één na grootste winkelcentrum van de Thaise hoofdstad Bangkok, en het tiende in de wereld. Naast een gigantisch warenhuis vind je hier onder andere een bioscoop, een oceanarium en restaurants. Ook vinden er regelmatig optredens plaats bij Parc Paragon. Vooral onder de Thaise jongeren is het een populaire plek om ‘selfies’ (zelfportretten) te schieten.

Populariteit van Instagram in Thailand

Instagram foto's bij Siam Paragon

Hoe kan het dat een Thais winkelcentrum wereldberoemde toeristenattracties in steden als New York en San Francisco achter zich laat als het gaat om populaire Instagram plekken? Hiervoor is niet één oorzaak aan te geven, het is een combinatie van factoren.


De laatste jaren is het smartphone gebruik in Thailand enorm gegroeid. Van de 67,3 miljoen inwoners en 22 miljoen huishoudens, hebben slechts 6 miljoen huishoudens thuis een computer staan. Het aantal smartphone bezitters in Thailand ligt echter op 14 miljoen, waarvan 72 procent van de mobiele internetgebruikers in Thailand onder de 24 jaar is.


Sinds Instagram eind 2012 eigendom werd van Facebook groeide het aantal gebruikers hard over de hele wereld. Wereldwijd heeft de app op dit moment zo’n 150 miljoen actieve gebruikers, waarvan de helft dagelijks gebruikmaakt van de app. Thailand kent inmiddels zo’n 1,4 miljoen Instagram gebruikers.


De Thai houden dus van hun mobiele telefoon en zijn dol op het delen van hun foto’s, om maar op te kunnen vallen bij hun vrienden op de social media. Uiteraard hoort er bij iedere foto ook een locatie-checkin, zodat anderen weer kunnen zien waar ze nu weer uithangen.

Actrice 'Aum' Patchrapa Chaichua heeft 1,85 miljoen volgers op Instagram

De aanwezigheid van Thaise beroemdheden op Instagram is een andere reden waarom de app zo populair is in Thailand. Vooral vrouwelijke beroemdheden hebben honderduizenden volgers, met actrice @aum_patchrapa als de absolute nummer één met meer dan 1,85 miljoen volgers.

De meest ‘geïnstagramde’ plekken van 2013

  1. Siam Paragon winkelcentrum, Bangkok, Thailand
  2. Times Square, New York, Verenigde Staten
  3. Disneyland California, Verenigde Staten
  4. Bellagio Fountains, Las Vegas, Verenigde Staten
  5. Disney World Florida, Verenigde Staten
  6. Staples Center, Los Angeles, Verenigde Staten
  7. Central Park, New York, Verenigde Staten
  8. Dodger Stadium, Los Angeles, Verenigde Staten
  9. Suvarnabhumi Airport Bangkok, Thailand
  10. The High Line, New York, Verenigde Staten

Zit je ook op Instagram, dan kun je ons volgen via @reizennaarthailand_nl. Hier plaatsten wij geregeld eigen foto’s uit Thailand.


Reageren